08 October 2005

Antara KL Menjerit 1, Ramlee Awang Murshid & Coldplay


KL Menjerit 1



KL Menjerit 1, saya mungkin kurag menonton filem di pawagam, namun bila menonton, saya akan memilih filem melayu, kerana kata Zainal Alam Kadir, “Wayang Siapa? Kalau bukan wayang kita?” tapi selalu bengang cara dia mengulas filem melayu. Cis, macam aku bagus sangat. Sebenarnya dalam pening cari kerja nie dan mencari arah semula, blog nie tak updae macam bertahun-tahun. Okay cerita pasal KL Menjerit 1, yea sebelum nie aku pernah tengok prequelnya, aku masih tertanya kenapa filem ini menang filem terbaik (aku rasa diaorg saje nak sakitkan hati erma Fatima jea!), sebab aku bengang kenapa heroinnya cakap lembut sgt kekadang tak dengar apa dia cakap, si hero kekedang cakap lembut dari heroin. Walau pun tak nafikan rosyam memang pelakon yang baik tapi aku tak faham kenapa filem bade perempuan cakap macam tue, aku tak rasa bini dia cakap macam tue. Aku boleh salute hanya pada filem gangster saje setakat nie….aku rasa berlari ke langit diadaptasi dari ‘cast away’ pasal muka rosyam balik dari laut lepas hilang lama sama dengan tom hank punya gaya…..



Aku tak puas hati dari sudut lakonan saje, aksi memang okay! Tapi aksi dalam gengster lebih baik….setakat nie filem2 shuhaimi baba lebih baik dari segi lakonan, susunan babak kecuali filem Mimpi Moon, ‘I don’t like sikit!’….sebagai peminat aziz m.osman…walau pun ramai tak suka dia(dalam bloggerslah) aku rasa filem bagus dari susunan babak sahaja…aku filem yang babaknya tak tergantung…macamana nak cakap flownya baguslah….bukan macam cerekarama minggu nie….macamana ntah dia susun babak…..aku hairan juga dgn kuasetak kalau dramanya punya babak mesti best tapi filem nya tak best….MRC2 macam pameran kereta2 mewah jea….



Sejak akhir2 nie, korang semua bukan main suka dengan filem dari Indonesia….bagi aku tak kiralah dari mane pun filem tue…lebih baik menonton filem Negara sendiri di pawagam dari Negara luar….cukuplah dengan pendatang2 asing punya isu….korang boleh pilih untuk tidak menonton filem Mr. Prof tapi jgn menonton filem Negara lain di pawagam….aku rasa korang rugi sangat…..beri duit anda pada bangsa2 asing nie (beli cetak rompak lagi bagus!!!!)…..tanpa kita sedari kita telah memundurkan filem kita sendiri….mula aku sendiri tak pernah nampak efek sokongan aku nie….tapi aku dapati dengan menhindar filem Negara lain di pawagam (di pawagam saje tau…lain2 medium tgk jugak!) filem Negara kita telah bergerak maju…mungkin kita dapat belajar banyak dari indutri mereka….tapi aku lihat korang lebih membangga-banggakan mereka nie…padahal ntahapa-hapa jugak cerita mereka nie…kalau ikut logic, xde logic jugaklahkan….sampai sekarang aku tak faham kenapa tidak menonton ‘lord of the rings satu kerugian….adakah rugi kerna tak mendapat endingnya yang tak dramatik langsung….poyos cerita tue….kepada pengiat2 independent…apakata hangpa tubuhkan sendiri atau beli pawagam lama untuk tayang sendiri filem anda kepada umum….kongsilah ramai2…aku rasa korang nie ramai…penyokong pun ada….langkah 1 akan berkembang dan langkah 2 boleh di buat….ikutlah contoh En. Afdin…jual album sendiri….trang2 dilabel indie,….apalagi tunjuklah betapa indie korang….mungkin modalnya banyak…carilah reramai kawan2 dan ajaklah untuk melabur bersama2 utk keuntungan jangka panjang…lepas tue finas pun malas nak cakap…pawagam sendiri suka hatilahkan….


Oh yea….satu lagi kalau semua filem bagus nak mampus tak boleh jugak….nanti makcik tukang sampah terpaksa beri idea pulak bila tak tahu nak buat filem macamana…ala ini sebab aku belajar pemasaran (hehehehe)…apa yang aku cakap sebenarnya…..mungkin 10 tahun hadapan atau 20 tahun hadapan kita kan cakap kepada nak cucu kita….mak rasa cerita nie tiru dari cerita nie…eh!!! Tajuk serupa ‘potret mistik’, seramnya filem nie….yang dulu nya tak sram pun….hehehehehehehe…ader faham tak? Like somebody one said ader org buat benda utk duit, ader buat utk kepuasan….one’s benda nie sama naik macam kat h/wood tue…masa tue kita boleh berbangga…bukan stakt filem itu berkualiti saje tapi memulangkan ‘box pun tak macam office dier’….hehehehehe..aku aderbanyak benda lagi nak ulas…tunggu kejap….nie pasal penulis kegemaran gue…



Ramlee awang murshid



Pakchik ni adalh penulis kegemaraku….aku suka semua novelnya….aku sungguh teruja membaca novel terkini nya iaitu ‘ rahsia perindu’….mamat nie bukan calang2 orang…banyak kali memangi hadiah sastera kat sabah and aku rasa novel-novel dia berdiri dalam kelasnya tersendiri….why? sebab ceritanya ada keaslian dan ader ilmu yang boleh dipelajari…..oklah sape lah aku nak cakap semua nie…ramai korang akan kata taklah sehebat saterawan Negara….berapa ramai membaca buku saterawan (aku ader baca salinalah)…sebenarnya aku dah lame termuntah dengan novel2 cinta sejak aku sekolah menengah….kalau nak ikutkan aku boleh agak aper endingnya….ader org mati @ cinta tak kesampaian @ bersama….walau pun aku rasa ahdiat akshah penulis novel yg best…..banyak kisah2 sosial dalam novelnya yg boleh dijadikan pengajaran…..macam novel duonya pilot cafĂ©…..tapi setelah lame tak baca novel cinta nak mapus tue….aku terjumpalah novel si ramlee nie….aku rase dia penulis yang bagus….aku dapat banyangkan betapa bestnya novel2 dijadikan filem..mesti gempak! Kalau filem trilogy tombiruo mesti boleh jadi filem mistik sains aksi pertama di Malaysia….banyak teknik kamera/gambar boleh digunakan….gunakan cgi lagi utk nampak dramtik….tapi filem nie mesti datang dari mereka yang faham dan sanggup ambil pandangan dari penulis sendiri….aku rasa kalau bagi sinopsis jea mesi ramai nak tengok….aku rasa tiara atau kru boleh bua cerita nie kerana ader keupyaan bajet dan teknologi…..nak tgk synopsis dia pegilah dkt alaf 21!!!!!



Coldplay…



I think this album represent the singer more than the group because of his marriage to the Hollywood star…..ialah masa lagu yellow dulu kenapa tak jemput ke MTV dan ke berapa album baru bagi buat performance (x adil) double standard kata tok pah…..tapi apsal dia nyanyi macam tue? Itu teknik vocal aper? Kenapa best…hehehehehe…..kenapa kau takde album greenday…aku naklah…ader sape nak sponsor tak? Walau pun aku dengar carta era….aku lebih suka live performance dari beli album penuh….kalau album penuh stakat nie…akau aderlah koleksi album2 KRU (sebab dah minat)…..aku suka anuar zain jea….hehehhehehe….maksudnay aku suka dier tapi lagu dia nak dengar tiap2 hari macam jiwang jea….yang perempuan tak payah cakaplah sukenya….sebab nilai ringgit aku memanglah tinggi berbanding yennnn……sebab fungsi lagu utk berhibur bkn utk nangis okay kump sssss semua hhehehehehe…..Klau hangpa kata KRU tak bagus…ingat komuniti krunisme berlambak di dalam I nternet nie ….ugutlah pulak yea…..kenapa bsb back…x boleh cari makan individulah tue….kenapa aku suka mereka dulu….sebab dulu aku tak reti lagilah….kalau nsync pun back macanmana? Gilalah macam nie….dah tua2 pun nak terkinja2,,,,,,,,oklah aku dah merapu apa yang dirapukan….harap2 korang faham nie adalah komen I jea takde niat menyingggung mana pihak hanya beri pendapat sec umum…..bukan peribadi….aku tak kena-mengena dgn industri nie…..aku pengangur jea!!!!

No comments:

Post a Comment