07 July 2009

Desert Royal – tentang hak wanita arab

Princess Sultana (bukan nama sebenarnya- nampak sangat penulis bodoh, adakah banyak nama puteri bagi nama samaran sultanan, bagi princess Diana pun xpa) adalah salah seorang kerabat di raja di Negara Arab Saudi. Kebodohan puteri dan penulis banyak juga dari pandangan negetif terhadap Islam. Dulu aku fisrt book, quite impress gak tapi masuk thrid book dan aku pun dah tua, so aku mula fikir dari fikiran matang dan bukan feminisma semata-mata.

Oleh kerana dah mula baca, maka kena tamatkan gak. Bagi aku Princess Sultana gagal juga memperjuanagkan hak wanita Islam kerana firstly sekali dia gagal memahami Islam itu sendiri.Aku mula-mula admire jugalah minah ini cause feeling macam mother therase kan menyelamatkan dunia diakan. Tapi bila aku baca memahami pemikiran , kecetakan ilmu nya, aku mula menyampah.

Lama-lama aku merasakan, penulis yang menulis pun bodoh sangat cause main tulis tanpa buat research pasal agama Islam. Very derr pendek katakan. Aku paling menyampah bab bila si sultana picture paaal Heaven, sah meroyan.

Yealah perempuan takda breast memang meroyan dek non. Ini memang giler meroyan.

Tapi dalam banyak2 tue adalah kisah-kisah sultana menyelamatkan perempuan-perempuan Islam yang ditindas pleh lelaki-leaki arab durjanakan. Boleh inspire juga, tapi aku rasakan cara penulisan buku ini lebih memperkecilkan islam dari bercakap mengenai hak wanita Islam.

Aku juga menyatakan pendapat tentang tudung nie, kalau x pakai tudung tu duduk diam-diam jea.Hormati hak setiap Islam, yang salah tetap salah tapi kita semua pun menuju ke arah jalan sama at the end. Korang doa-doakan sesama muslim semua menuju jalan yang sama nanti di akhiratkan.

Pada lelaki-lelaki muslim yang rasa tak ternoda dek dosa dan gunakan hadis untuk perlekehkan wanita Islam, janganlah angkuh sangkat.

Fuhyooo, datang dari aku nie. Klah…nak baca buku lain pulak.

No comments:

Post a Comment